• Champion
  • Champion
  • Champion
  • Champion

To stan, w którym zawartość wody w organizmie spada poniżej wartości niezbędnej do jego prawidłowego funkcjonowania. Stan odwodnienia zagraża życiu pacjenta, jest szczególnie niebezpieczny dla niemowląt, małych dzieci oraz ludzi starszych.

Objawy odwodnienia

  • I Faza tzw. lekka
    spadek wody w organizmie 2-5%
    - suchość w ustach
  • II Faza tzw. umiarkowana
    spadek wody w organizmie do 9%
    - bezmocz, dezorientacja, skurcze mięśni
  • III Faza tzw. krytyczna
    ubytek ponad 10 % wody (grozi śmiercią)
    - ostre bóle głowy, nudności, omdlenia, spadek ciśnienia, zwiększenie częstotliwości skurczów serca, arytmia

Niektóre czynniki powodujące odwodnienie

  • zbyt niskie spożycie wody lub produktów, które ją zawierają np. świeże owoce, warzywa
  • nadmierne spożycie napojów moczopędnych, np. kawa, zwykła czarna herbata, większość napojów gazowanych, alkohol w tym piwa, wina
  • regularne spożywanie produktów lub substancji stymulujących (mięso, ostre przyprawy, cukier i słodycze, tytoń, niektóre leki farmakologiczne)
  • przejadanie się produktami przetworzonymi o małej zawartości wody
  • wysoka temperatura otoczenia
  • intensywne ćwiczenia

wg. Andersa Moritza

 

W przypadku występowania opisanych czynników, trzeba szczególnej uwagi w zakresie uzupełniania wody w organizmie. Intensywny trening połączony z wysoką temperaturą otoczenia powoduje niezmiernie szybki ubytek wody z organizmu.

 

Utrata 2% masy ciała, jako ubytku wody z organizmu podczas ćwiczeń lub wysokiej temperatury, powoduje obniżenie zdolności wysiłkowych na poziomie 10%. Organizm traci wodę tym szybciej, im jest goręcej!

 

(2% przy wadze 80 kg = 160 g)
160 g wody = 10% mniejsza wydolność wysiłkowa

 

UTRATA WODY W SUCHYM, GORĄCYM KLIMACIE U PIŁKARZY:

  • 20° C - utrata ok. 700 ml / godz.
  • 25° C - utrata ok. 1000 ml / godz.
  • 30° C - utrata ok. 1800 ml / godz.

 

Pamiętajmy, że wraz z wodą tracimy elektrolity, które są potrzebne do optymalnej pracy mięśni i układu nerwowego. Podczas intensywnego wysiłku mięśnie wytwarzają ciepło. Organizm w takiej sytuacji uruchamia procesy termoregulacyjne i nadmiar ciepła usuwa głównie przez pocenie i parowanie.

 

Aby mechanizm termoregulacji działał sprawnie, organizm musi mieć zapas wody do wytworzenia potu.

  • Picie wody przed wysiłkiem ma duże uzasadnienie, ponieważ prowadzi do bardziej intensywnego wydzielania potu podczas treningu i łagodzi reakcję układu krążenia.
  • W czasie ćwiczeń, a także po ich zakończeniu, należy uzupełniać deficyt płynów.

 

Aby uzupełnić niedobór wody w organizmie, należy pić małymi łykami płyny zawierające elektrolity, czyli naturalną wodę mineralną bogatą w sole mineralne (m.in. hipotoniczną wodę JANTAR) lub chemiczne izotoniki.


Jantar Wody Mineralne Sp. z o.o.

ul. Żurawia 24, 78-100 Kołobrzeg
Zachodniopomorskie, Polska

____________________

  MAPA SERWISU
O Nas
Produkty
Aktualności
Champion
Partnerzy
Punkty sprzedaży
Zamówienia Publiczne
KONTAKT
tel.: +48 94 35 11 144
fax.: +48 94 35 11 155
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
KONTAKT
          
PARTNERZY
Hotel Aquarius SPA*****
Diva SPA****
HAVET HOTEL*****
Hotel Zdrojowy ProVita***
Ikar Plaza
Browar Czarny Kot
Previous Next
 
        
Unia Europejska
Hayes Roofing